lite av ingenting

Mitt liv med diagnosen IBM och lite annat smått och gott som dyker upp under livets gång.

Cortisonet och träning

Publicerad 2015-03-29 01:12:41 i Allmänt,

Ok den 16 ska jag till sjukgymnasten och det är en torsdag. Då ska blodprover också vara inne. På lördagen den 18 så börjar jag med cortisonet. 1 mg per kilo vikt ska jag stoppa i mig. Vilket innebär 8st 10 mg tabletter. Halleluja.  Hur fasen ska jag få ner dem då?? På morgonen också för att man kan bli lite "euforisk" av dem som läkaren så fint uttryckte det när jag var där på återbesök.  Sedan räknade hon upp alla möjliga biverkningar man kunde få. Jag slutade lyssna typ vid nummer 5-6 som jag tror var något acneliknande tillstånd i ansiktet då speciellt. Sen fanns det då mer långsiktiga biverkningar såsom benskörhet mm. Roligt ju. Ja ja det kommer kanske inte till det om det inte fungerar. Läkaren var nog nyutexaminerad för hon knappade väldigt mycket i datorn om olika frågor jag ställde. 
Hon sa också "ja det är ju inte en helt ovanlig sjukdom du fått."
"Jaså" sa jag "konstigt jag har googlat ganska mycket om det hemma och det visade på att det var ganska ovanligt."
"Ja"sa hon sen "Vi har ju några få patienter som har det här på mas. Det drabbar cirka 10 på 1 miljon patienter så som du förstår så är det lite ovanligt det du har. "
Ok och med dem orden försvann resten av det lilla förtroendet jag hade kvar som inte försvann eftersom hon satt och googlade svar på allting jag frågade om på nätet. 
Jag ställde ändå frågan om hur det var med träning. 
"Ja det är alltid jättebra "svarade hon mig. 
Då sa jag "ok jag har läst att man ska vara försiktig med det just vid denna diagnos"
Hon börjar givetvis knappa på datorn igen. 
"Ja du vet socialstyrelsen har ju riktlinjer för ovanliga sjukdomar som man kan läsa "säger hon då. 
"Jag kan skriva ut sidan till dig om du vill"
"Ja det hade ju varit bra" svarar jag. 
Då strular skrivaren på hennes kontor varpå hon frågar:
"Har du kanske internet hemma??" 
HA HA HA. Jag har precis suttit och berättat för henne att jag googlat mycket om denna sjukdom HEMMA!!!!!!
Hon gav mig WWW adressen på en gul post-It lapp iallafall och sa:
"Ska du inte träna till OS så är ju MILD träning bra. Men inte för ofta och lindrig träning"
Hur fan ska man tolka det då???
Jag hade skrivit upp massor av frågor men i detta läget knycklade jag ihop min lilla kom-ihåg-lapp och tänkte det är inte lönt. Ville i detta läget bara att besöket skulle ta slut. 
Hoppas på att min ordinarie läkare kommer tillbaka FORT efter att ha åkt till nya Zeeland 1 år. 
Kommer ner till bilen och då har jag fått böter på 600kr. KANONDAG!!!! De gräver ju upp hela jävla mas parkeringar. Vad bra det hade varit om dem skrivit något om det i kallelsen tex. Det hade ju räckt med något som " tänk nu på att det är dåligt med parkeringar på mas pga ombyggnader så åk gärna buss nr 8 eller 2 eller annat färdmedel än bil för att slippa leta p-plats"
Då hade jag ju definitivt tagit bussen eller bett någon köra mig. 
Nu är det bara att invänta tills det är dags och "hope for the best bit expecting the worst" så slipper man bli besviken. 
Thats it for today. 
Glöm inte sätta fram klockorna inatt. 
See yaa!!!

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela