lite av ingenting

Mitt liv med diagnosen IBM och lite annat smått och gott som dyker upp under livets gång.

Ny behandling imorgon!!

Publicerad 2015-12-13 20:21:01 i Allmänt,

Oj det var visst ett tag sedan jag skrev ser jag ja ja så är det ibland. Iallafall glad lucia eller vad man säger. God lucia?? Ahh jag har ingen aning. Får väl googla eller något. 
Imorgon ska jag in på ny behandling. AVG eller IVG heter den. Vad det innebär är ungefär att dem har tagit antikroppar från SUPERFRISKA människor och nu ska dem spruta in det i mig. Intravenöst of course så det blir ju spännande bara det hur och framförallt var de ska sätta nålen. Känner på mig att dem kommer sätta den i halsen. Jag är ju lite som en nåldyna och bara ta ett blodprov är ett helt företag. Det är ganska länge jag ska vara där också men det är första veckan bara. Någon form av inkörsperiod förmodar jag. Säkert också för att de ska köra in det sakta pga risk för blodpropp bland annat. 11-15 varje dag. PUUUUH. Hoppas verkligen de bjuder på kaffe👻👻. Läkaren sa " ha inga förhoppningar" men det är ju svårt att låta bli. Hade jag inte trott på det kunde jag lika bra skita i det ju. Efter denna första vecka blir det bara var 4:e till var 6:e vecka som det ska göras. 
Just nu går jag igenom behandlingen mot hepatit C också. Skrev nog det i förra inlägget. En tablett om dagen och INGA biverkningar. Detta är tack vare de tagit bort interferonet. Det var det som gjorde att folk blev så jäkla dåliga. De trodde kanske det skulle hjälpa lite mot mina led/muskelproblem också men det har inte gett någon effekt tyvärr. Skönt att bli av med det ändå. Jag hade ju en sådan frisk lever så jag stod långt ner på behandlingslistan. Hade det inte varit för IBM så hade jag fått vänta länge än. 
Det är så att hepatit kan ge ledproblem också så det ville dem ju undvika i mitt fall. Har problem med det så det räcker och blir över. Det som är skumt är att när de tog virusprov så visade det på att jag inte hade några virus alls. Läkaren tyckte det var väldigt konstigt för läker det ut gör det det oftast inom de första 6 månaderna då man blir nykter. De gick tillbaka och kollade ett prov från 2011 och då var jag positiv så dem sa att lika bra du gör behandlingen i 2 månader iallafall. Tydligen kan det ibland vara så lite virus i blodomloppet att det inte syns på deras tester så för säkerhets skull så kör dem på med behandlingen men i 8 v istället för 16 som är normalt. 5000 kr för EN tablett. Fattar ni den då?? Det är alltså 150 000kr på en månad. 300 000 kr för min behandling. Saftig räkning om man inte bott i Sverige. Isch. 
Jag har fått fixa till med bilen lite också. Kommer inte ur den riktigt så jag har fått lägga en hög kudde på mitt säte och när jag ska ur får jag dra sätet ända bak men det funkar rätt bra än så länge. Gick igenom besiktningen häromveckan. Det var skönt. Blir fort sämre om jag jämför olika saker. Tex för ca 4-5 månader sov jag hos mamma i en relativt låg bäddsoffa men kom upp hjälpligt ur den. Sov igen där för ca 3-4 veckor sen och då kom jag inte upp längre utan fick föra en kudde under gumpen först för att klara det och ändå var det tufft. Det är en tidsperiod på bara 3-4 månader så inte så roligt. Speciellt när jag tränat hela hösten på HISO. vattengympa och simning. Nästa termin blir det styrketräning också. Trodde det skulle ge lite mer effekt men har iallafall gått ner nästan 13 kg så något bra kom ur det. Gick ju upp MASSOR av cortisonet. Och en massa övervikt är ju inte bra när man har problem med muskler och leder. 
Går i full pension i slutet av februari förresten. Många har blivitbuppsagda från hela Coopkoncernen och på mitt ställe var jag den fjärde och sista som fick gå. Jag har känt ett tag nu att det börjar bli tufft så det var väl någon mening med det får man tro. Fick reda på i förra veckan att chefen inte vill släppa mig helt så så länge jag kan kommer jag gå på en vikariat timanställning så kanske det kan bli lite extra pengar och så klart känslan av att vara behövd är nog så viktig för mig. 
Nu ska jag passa på att söka rekreationsresor till varmare länder så länge jag kan gå något sånär. Har känt skillnad i mina leder och muskler nu pga kylan. Det trodde jag inte men så är det iallafall. Sen har jag ju klagshamn också och min lilla stuga där som en tillflyktsort. I sommar blir det perfekt. Har börjat dra i lite trådar med att ansöka om trygghetslarm och få en krycka för att undvika att benen viker sig och att jag faller. Kommer ju inte upp igen utan hjälp. Måste få insatt duschkabin också. Kommer inte ut ur badkaret med vänster ben längre. Det kunde jag ff när jag började på HISO för 3 månader sen. Har inte duschat hemma sen dess med tanke på att jag duschar på hylliebadet där vi har aktiviteterna. Ska ansöka om pengar till det liksom jag gjorde med porten och hissdörren. 
Mycket elände med mig märker jag när jag läser igenom detta. 
Nu börjar iallafall fjärilarna i magen surra så smått ang imorgon. Ska bli "spännande"och se hur och OM det funkar. Kommer jag att må dåligt efteråt?? Kommer dem hitta något bra ställe att sätta nålen?? Kommer jag vara fast på ett ställe i de 4 timmarna med massa nålar och sånt i mig?? FÅR MAN GOTT KAFFE??( viktigast av allt!!!)
Mycket att tänka på. 
Jag har laddat ner nya terminatorfilmen offline så jag kan slå ihjäl 2 av dem 4 timmarna jag ska vara där. Mamma tar mina hundar så slipper jag fundera på det. Jobbar måndag tisdag sen är jag ledig till lördag så det är lugnt. Får skjuts dit också. 
Helt värdelöst att parkera där nu när dem gräver upp hela sjukhuset i princip. Och det är inte billigt att stå i p- huset heller. Hoppas ni alla håller tummarna så återkommer jag med en uppdatering. Lovar inget att det blir imorgon redan men ska försöka. 
See ya!!!!!
❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela